Tja, wat moet ik nu toch over de driedaagse wielerrit schrijven, als alle deelnemers plechtig hebben beloofd dat alles wat gebeurd is, ook echt binnen de groep moet blijven. Dat valt niet mee, dus moet ik keuzes maken en zou ik mij eigenlijk moeten beperken tot een saai repeterende beschrijving van fietsen, eten en slapen. Toch is dat eigenlijk het leven dat een wielrenner het liefst wilt leiden, zonder bekommeringen over andere zaken en gebeurtenissen.
Met deze gedachte in het hoofd werd dan ook door Martien in februari 2024 tijdens de WTC voorjaarsvergadering, het idee geopperd om met de leden van de sport een driedaagse te gaan rijden, later omgedoopt in “het drieluik.”
Zoals wel vaker tijdens de voorjaarsvergadering was iedereen direct enthousiast en ging iedereen zonder aarzeling mee. “Waarheen, dat weten we nog niet, maar we gaan mee!” was de algemene mening van de grotendeels beschonken sporters.
De ervaring leert echter dat daags na de vergadering, als het puntje bij paaltje komt, het enthousiasme vaak een stuk minder is en veel mensen toch afhaken. Tot veler verbazing was dit nu niet geval, vanaf het begin zouden er 7 rijders meegaan te weten: John, Twan, Jan-Willem, Martien, Gerben, Chris en ikzelf. Iets later zou nog een 8ste rijder meegaan, namelijk Gert-Jan Schoenmakers uit Prinsenbeek en vonden we Peter Broeders met zijn vrouw Anny bereid om ons te begeleiden in de volgauto.
Naarmate de maanden verstreken, bleven afmeldingen uit en zwol het enthousiasme langzaam op naar een moment waarin we concreet konden gaan bouwen aan het parcours. Martien legde hier de basis voor en maakte een route van 3 dagen. Dag 1: Made-Vaals. Dag 2: Vaals-Nijmegen en dag 3: Nijmegen – Made. Peter Broeders paste de routes nog wat aan met wat extra draaien en keren en zorgde ervoor dat de routes goed aansloten op de lunchlocaties. Hotels werden vastgelegd door Gerben en het draaiboek werd opgesteld en verstuurd.
Tijdens de bijpraattocht was het zover dat de routes konden worden gedeeld met iedereen. De verwachtingen over de routes waren niet bij iedereen gelijk en de aankondiging dat we iedere dag rond de 185km zouden rijden, was voor sommigen dan ook op z’n minst een shock-momentje. Met name Chris trok bij deze boodschap wit weg en zou het liefst thuis blijven. Maar opgeven is voor Chris geen optie en bovendien was het geld voor de rit al betaald.
Nu alles geregeld was, konden we niet meer terug en het besef daalde in dat we 3 zware dagen voor de boeg hadden. Gerben, Twan en ik hadden het er niet op en probeerden met een paar lange ritten nog wat extra zitvlees te krijgen. JW maakte zich niet druk, hij had immers met het grootste gemak The Ride voltooid en ook Martien ging uit van zijn eigen kracht. Chris ging in zijn voorbereiding nog gezellig wat extra rondjes met De Pel mee en John…, tja John had een ander probleem, hij had namelijk niet eens een fatsoenlijke fiets door een val 2 weken eerder. Gelukkig kon fietsenmaker Rullens uit Made John nog voorzien van zijn fiets met wat andere componenten erop. Gelukkig, ook John kon dus mee.
De 8ste rijder Gert-Jan had inmiddels al 12.000km op de teller staan, dus ook hij maakte zich nergens zorgen om.
Nadat we op donderdagavond al de bagage hadden afgeleverd bij Peter en Anny, stonden we allen om 9 uur aan de start bij het oude gemeentehuis. Iedereen was paraat, opgewekt en klaar voor de epic journey. De zenuwen die me de nacht ervoor nog uit mijn slaap hadden gehouden, waren inmiddels helemaal verdwenen en hadden plaatsgemaakt voor enthousiasme en blijdschap. Eindelijk was de dag aangebroken en konden we gaan.
Flip, die ook erg graag mee had gewild maar andere verplichtingen had, was ook van de partij en zou tot Alphen meerijden. We dachten allemaal dat Flip wel wat kopwerk zou pakken, maar helaas, we hebben hem niet op kop gezien. Niets voor Flip zou je zeggen.
Toen Flip bij Alphen afhaakte, stonden we er alleen voor, met een waterig zonnetje reden we met een flauwe zuidoosten wind richting Maastricht. We reden over het 45km lange jaagpad langs de Zuid Willemsvaart, een prachtig smal kanaal dat van Maastricht naar Antwerpen gaat. De snelheid zat er goed in en op 116km lag de eerste lunchstop bij Cafe de Kieper, langs de Zuid-Willemsvaart bij Tongerlo. We waren inmiddels in België dus de verwachte uitsmijter stond niet op de kaart, net zoals een glaasje melk voor Gerben. Wat wel op de kaart stond, waren tosti’s en halve stokbroden met brie. Heerlijk!
Na een uur fietsten we weer verder onder een inmiddels dicht wolkendek. Zo net na Maastricht reden we België weer in en begon het te regenen. Zoals bekend zijn de wegen in België vaak vuil en niet zo goed onderhouden. Daarnaast reden we ook nog langs wegwerkzaamheden waarbij het wegdek was veranderd in een modderstroom. Een lekke band was dan ook een kwestie van tijd en Gerben had uiteindelijk dan ook prijs. De laatste kilometers naar Vaals waren nat en zwaar, met name door de hoogtemeters die gemaakt moesten worden. Toch kwamen we goed op tijd bij het hotel in Vaals aan, waar we met z’n allen onze fietsen wasten. Zelfs Gert-Jan, die niet zo van poetsen houdt, nam de spons ter hand en zo konden onze fietsen weer schoon de stalling in, welke in dit geval een Griekse supermarkt was. Hiernaast lag het Grieks restaurant waar we aten. De tafel werd Bourgondisch aangekleed en werd vol gezet met grote schalen vlees, Mythos bier en Ouzo. Het was een supergezellige avond, maar we lagen toch op tijd op bed, want de volgende morgen moesten we weer aan de bak.
Dag 2 begon met een goed ontbijt. Twan had de grootste kater want hij kwam erachter dat zijn achterband plat stond. Na wat vechten met de band konden we net na 09.00 uur wegrijden vanuit Vaals. De beentjes voelden stram en de heuvels rondom Vaals hielpen hierbij niet echt, maar naarmate we meer naar het noorden reden, werd het landschap steeds platter en reden we via de prachtige Maasvallei richting Venlo waar we in een mooi natuurgebied zouden gaan lunchen. Na 106km arriveerden we daar. Peter en Anny hadden zoals gebruikelijk alles al klaargezet. We konden zo aanschuiven aan het beste plaatsje op het terras. Ja, dat was toch wel heerlijk hoor dat Peter en Anny hun taak zo perfect uitvoerden. Overal waar we kwamen, was alles al geregeld. Zelfs bij aankomst bij de hotels waren we al ingecheckt en waren onze tassen al op onze kamers gezet. We werden geweldig gesoigneerd!
Na de lunch was het inmiddels al behoorlijk warm geworden. De weg naar Nijmegen voerde ons ongeveer 50km door Duitsland. Het was een mooie route maar de infrastructuur voor de wielrenner liet nog wat te wensen over. Wat mogen we toch gezegend zijn met ons Nederland fietsland.
Met name door het warme weer sloeg de vermoeidheid inmiddels bij velen toe. Zeker John had het erg zwaar en het tempo werd dan ook hierop aangepast.
Toch werd zonder al te veel problemen na 185km Nijmegen bereikt waar we natuurlijk weer onthaald werden door Peter en Anny. We sliepen in een hotel naast de Waalbrug en met een prachtig uitzicht op de Waal. Zo snel als we konden, sprongen we onder de douche en zochten we een terrasje op voor een fris pilske. Och, wat smaakte die lekker zeg.
De avond was inmiddels ingevallen en op een gezellig terras hebben we vervolgens lekker gedineerd met uitzicht op de Waal. Het eten was goed, de avond was windstil en zwoel, er werd gelachen en gedronken, we hadden goede gesprekken, met ook veel onzin, er werd gefantaseerd en er werden nieuwe plannen gemaakt, kortom het was een heerlijke ontspannen avond met vrienden. Om nooit te vergeten dit.
De avond eindigde in karaokebar Foxy waar Twan en Chris met een prachtige uitvoering van Bloed, Zweet en Tranen, de show stalen. Beeldmateriaal hiervan is inmiddels op de app van WTC verschenen.
De volgende ochtend werd na een goed ontbijt weer verder gereden. De laatste dag was ingegaan en via de Waalburg werd Nijmegen uitgereden op weg naar een aantal bekende Nederlandse klimmetjes zoals de Amerongse berg, de Posbank en de Grebbeberg. Over het algemeen waren de beentje beter dan op dag 2. Dat gold zeker voor John die weer goed mee kon komen. De route ging voornamelijk door de Veluwe, met name het gebied rond de Posbank was erg mooi.
De lunch was bij wielercafé De Proloog en daar zouden ook Sander en Erik aansluiten welke ons tegemoet zouden komen rijden vanuit Made. Helaas duurde dit erg lang, omdat ze diverse keren verkeerd waren gereden. Na 143km kwamen ze eindelijk aan bij de Proloog, waar iedereen al aan het wachten was om weer verder te rijden. Snel, snel propten Sander en Erik hun broodje tonijn naar binnen en weg waren weer.
In tegenstelling tot de eerste twee dagen was de wind flink aangetrokken en moesten we met windkracht 4 uit het zuiden naar huis rijden. Vanzelfsprekend zorgden de sterke renners dat de minder sterke renners goed uit de wind werden gehouden. Desondanks werd de rit voor sommigen toch ook een rit van afzien, wat op zich niet gek is na 3 dagen fietsen. Erik en Sander hadden bij thuiskomst zelfs een rit van 240km erop zitten! Heftig hoor!
De laatste 50 kilometer waren het zwaarst. We waren inmiddels al lang gestopt met praten en iedereen reed rond in zijn eigen bubbel met de gedachte; trappen en niet te veel nadenken.
Maar aan het eind van de tunnel scheen toch echt het licht en rond 16.30 uur arriveerden we gezamenlijk in Made en legden we aan bij de Pub. Trots en opgelucht konden we het glas heffen op prachtig weekend en een prestatie van formaat.
De missie zat erop, we hadden in drie dagen bijna 600km gereden. Drie dagen lang hebben we als fietsvrienden onze geliefde hobby mogen uitoefenen zonder invloed van de dagdagelijkse beslommeringen en onder omstandigheden waar we van tevoren alleen maar van konden dromen.
Vaak wordt er nostalgisch gesproken over bijgebleven ritten uit het verleden, ritten waar ik over het algemeen geen deel van uitmaakte. Deze rit echter is een rit geweest waar we nog vaak met veel plezier aan zullen terugdenken en vol nostalgie over zullen praten.
We hebben afgezien, grenzen verlegd, op elkaar vertrouwd, vriendschappen versterkt en ontzettend veel gelachen! Het was in 1 woord “Super”!
Bedankt!
Tot zondag,
Thais