Alle berichten van Rene van Mook


Welkom bij WTC-Made


Het WTC wegseizoen 2024 is afgelopen.

Bekijk het jaaroverzicht en een foto-impressie van het afgelopen seizoen

WTC Made start zondag 9 maart 2025 weer met het wegseizoen.



Wim Rasenberg13 februari


WTC Made heeft 4 pelotons  met verschillende snelheid en afstanden, dus is er veel te kiezen in onze club!

Als je zeer sportief bent dan is de “Sport-groep” je peloton. (gem: >32km/h)
Als je minder hard wil maar nog best wel ver dan kun je de “Tour-groep” kiezen. (gem: ± 30km/h)
Bij voldoende opkomst is er ook de mogelijkheid voor een combiploeg “Tour-Trim” die qua snelheid en afstand net tussen Tour en Trim in zit. En als je wielrennen gewoon leuk vindt en graag recreatief wil rijden, dan is het wellicht  de “Trim-groep” waar je bij aanhaakt. (gem: ± 26-28km/h)

Dus als je zin hebt om in een groep te fietsen, laat dat dan even weten op info@wtc-made.nl


Groepsfoto Albert Heijn Made
Groepsfoto VemaCrane
Groepsfoto PS van Seeters

Jaarverslag 2024

download als pdf

De openingsrit op 3 maart was een goed begin van het seizoen. Er was een hoge opkomst van maar liefst 46 fietsende leden. Iedereen had voor het eerst de nieuwe kleding aan. De nieuwe sponsor en de nieuwe clubkleuren met blauw waren een mooie reden voor een rondje foto’s bij twee van de drie sponsoren. Als eerste bij AH Made en daarna bij VEMA Crane. PS Van Seeters zou later dit jaar aan de beurt komen omdat zij op de openingsdag op vakantie waren. Na de fotosessies reden de drie groepen hun rondje om te eindigen bij het Trefpunt voor een goed verzorgde brunch. De kop was eraf.

Er zijn mooie ritten gereden dit seizoen. In april natuurlijk naar De Mol in Dordrecht op het lokale wielerrondje. Na de baanverkenning waren er de wedstrijden van drie rondjes voor de drie groepen. De winnaar van de Sport was Jan-Willem Slob. Bij de Tour won Wim ten Haaf en bij de Trim ging Gerard Koops er met de eerste plaats vandoor. Natuurlijk was er ook koffie/thee met een lekkere punt appeltaart.

11 mei was de Maasvlakterit, dit jaar georganiseerd door Gerben en Thijs. Na de teleurstelling van Johan van Helmond dat vorig jaar niet was gelukt om voldoende leden te krijgen, waren er nu 12 aanmeldingen die startten met fietsen in Brielle. Het was een prachtige rit met soms veel wind en mooie uitzichten op enorme zeeschepen.

26 mei reed de trimgroep de Abdijtocht, voorbereid door Helene. Er werd gestart vanuit Tilburg. Een mooie rit door ander Brabants landschap waarbij de vele regen ervoor zorgde dat de fietspaden erg nat waren. Ondanks de natheid toch een blijvertje, die tocht.

23 juni was de dag van de Tijdrit en WTC familiedag. In de ochtend eerst de tijdrit in de polder, drie ronden en in totaal 37,5 km.. Het was dit jaar opmerkelijk hoe nauwkeurig de twee-of drietallen hun te rijden tijd vooraf hadden ingeschat. We hadden die ochtend mooi weer en niet al te veel wind uit westelijke richting, misschien dat het daardoor kwam. Maar liefst vier deelnemers/teams zaten binnen de 28 seconden van hun vooraf opgegeven tijd. De 15 seconden verschil van Peter Korse en Peter Kuijpers bracht hen op de derde plaats. Zelfs 8 seconden naast de voorspelling, zoals het trio Adrie Verregghen, Wim ten Haaf en Arion van Dongen op de stopwatch van de spelleiding klokte, was onvoldoende voor winst. Anneke en Ad van Wesel waren nog veel nauwkeuriger want zij voorspelden 1:05:10 en kwamen binnen op 1:05:12 dus maar slechts 2 seconden verschil en namen de troffee mee naar huis. In de middag was het tijd om de familiebanden te versterken. Vorig jaar beviel dat prima dus nu waren we weer bij de familie van Oerle in Den Hout te gast. Het was zeer sfeervol. Er was een wedstrijd klootschieten waarbij het er fanatiek aan toe ging. Antoon, zijn vrouw Tiny en AnneMieke waren de winnaars. Er werd afgesloten met een drankje en een lekkere barbecue. Voor de aanwezige rijders waren die dag ook de mooie AH-blauwe wielerhandschoentjes overhandigd.

14 juli begonnen de vakantieritten en die werden eind augustus afgesloten met de Bijpraattocht. Na een fijne rit werd er koffie/gedronken met de welbekende punt op een zonnig terras van Dun Brabander in Made.

Eén september gingen alle ploegen naar Rotterdam voor een excursie bij de oude havenloods Fenix, een project van Maurice van der Ven. Dit was erg interessant om te zien en horen. Maurice nogmaals bedankt voor de enthousiaste uitleg en koffie met iets lekkers.

Een week later organiseerde de Sportploeg het Drieluik Vaals en Nijmegen voor een aantal mannen van de Sport, met de volger Peter Broeders en egaa Anny. Ze kunnen terugkijken op eengeweldig weekend waarin bijna 600 kilometer werd afgelegd. Dit is zo goed bevallen dat het voor herhaling vatbaar is.

22 september was het alweer tijd voor DH-DH-DH. Deze lokaal georganiseerde Kermis toertocht werd weer goed bezocht door de WTC-ers. Iedereen heeft genoten van deze dag. Tijdens de afbouwrit op 6 oktober besloten 2 pelotons naar Café Elsakker te gaan om afscheid te nemen van de altijd goedlachse Corné, de uitbater die ermee ging stoppen.

En als afsluiting van het seizoen 2024 was op13 oktober de Snerttocht. Alle WTC pelotons reden als eindpunt naar VEMA Crane want daar werd de snert geserveerd en de uitslag van het opkomstklassement bekendgemaakt. Door de nieuwe ‘vakantiedagen regeling’ was er een nieuwe opkomstkampioen, Adrie Verregghen. De nummers 2 en 3 waren Anneke en Ad van Wesel. Na kort overleg besloten de winnaars hun prijzengeld te schenken aan Fietsmaatjes Drimmelen. Een heel mooi gebaar!

Nog wel leuk om even aan te halen is dat de sport nóg een eigen klassement heeft, namelijk het KOL Klassement (King Of Lek). Misschien hebben de andere groepen hier ook interesse in? Er zijn dit jaar 36 ritten gereden en bij 28 daarvan waren er geen regenpunten te verdienen. Toch kijken we terug op één van de natste jaren maar met op zondag dus meestal goed weer. Wat top is bij WTC Made is dat er na elke rit een verslag op de website komt. Alle schrijvers bedankt hiervoor.

Er is dit jaar wel veilig gereden want er is in WTC-groepsverband een ongelukje gebeurd. Helaas is Kevin tegen de vangrail gereden. Dit was niet opgemerkt omdat hij wat achterbleef. Hier moeten we lering uit trekken en ervoor zorgen dat iemand niet ver achterblijft. Daarnaast zijn er wat fietsongelukken tijdens andere rondjes geweest, maar gelukkig ook zonder ernstige blijvende gevolgen.

Het lukte dit jaar helaas niet om de TT-groep actief te krijgen. Hierdoor werd de toergroep erg groot of waren leden zoekende waar zij het beste konden fietsen. Hopelijk lukt het komend seizoen wel om deze groep de laten rijden.

Dit jaar mogen we spreken van een ledenverloop. Er komen wel nieuwe leden bij, te weten Paul Sedee en in augustus Jan Vermeulen en gastrijder Kees van Dongen. Maar er vertrekken ook leden; Tim Verwaters, Sandra van Eijk en Boukje Broeders. Ondanks eerdere berichtgeving blijft ondergetekende (Petra Snaphaan) wel lid.

WTC Made gaat nu met winterslaap, geen georganiseerd programma maar iedereen overwintert zoals hij/zij dat prettig vindt. We hopen dat iedereen begin maart 2025 weer fit aan de start zal staan.

Namens het bestuur,

Petra Snaphaan

Foto-overzicht 2024

“Café Elsakker” Corné farewell rit

Omdat vorige week met de opkomst van 2 man bij de Sport een dieptepunt werd bereikt, werd het idee geopperd om wat reclame te maken voor de rit van vandaag.

De belofte om van Corné (de altijd goedlachse) uitbater van café Elsakkar afscheid te gaan nemen, zou garant moeten  staan voor een hoge opkomst!
Eerst even vermelden wat de afwezigen daarmee gemist hebben;
# Een geweldig ontvangst door de trimgroep bij onze aankomst bij het café
# Geweldige bediening door de nieuwe eigenaren
# Geweldige humor
# Koffie, of Cappuccino met koek en appelgebak

En dit was dan nog maar het begin. Toen de trim weer richting Made ging, doken wij van de sport nog even binnen het feestgedruis in.
Een volle bak, lekker warm en de gemiddelde leeftijd van de feestgangers van zo’n 75 jaar.
Na eerst nog een koffie met koek gingen wij al snel aan de Kwaremont.

Ook deze werd keurig naar ons tafeltje gebracht.
Natuurlijk maakte de 85-jarige huisfotograaf Ko Dak ( ik denk familie van W. Dak)
nog een groepsfoto van de WTC Sport met Corné.

Na het aanhoren van de gedetailleerde verbouwingsplannen en het emotionele afscheid van Corné,  lieten wij “een traantje wegpinkend”

😭

 Café den Elsakker achter.

Bovenstaande is dus wat de afwezigen gemist hebben.

😉

Nu de rit zelf ;
De 3 aanwezige sporters waren het er al snel over eens dat het een rondje ’t Zand zou worden en dan via Chaam en Rijsbergen naar Prinsenbeek.
Al snel werd er kop over kop gereden, er stond een frisse  oostenwind maar het was prima fietsweer.
Alle 3 hadden we er zin in,  de wegen waren droog en schoon .
Met weinig woorden draaiden we als een geoliede machine rond. Vooral Twan hield het tempo hoog en wees ons het 2e gedeelte van de rit de weg.
Met café Elsakker in het verschiet, ging het tempo nog wat meer omhoog, hoe kapotter we zijn
des te beter, alles straks smaakt, lijkt ons motto van vandaag te zijn (en dat was ook zo)

😋


Na het bezoek aan ons stamcafé hebben we Twan bijna thuis afgezet en zijn John en ik uitbollend en nagenietend huiswaarts gegaan.

Corné; farewell

👋

 en geniet van je pensioen!

Groeten van Erik

Rondom Breda Trim

Allereerst moet ik toch even iets rectificeren. Ik meende in mijn vorige verslag dat ik een goed gesprek met Erik, en hoewel ik met hem ook wel een goed gesprek had, het bleek dus Leo te zijn. Maar beter hier de namen verwisselen dan thuis. Dat zou zeker meer uitleg vereisen, en dwingender.

Dit rechtgezet hebbende kunnen we overgaan naar de fietstocht.

Het was fris, een heldere nacht in de vroege herfst deed de temperaturen dalen tot richting het vriespunt. En de zon deed haar best, maar komt natuurlijk steeds verder van de aarde te staan en daarmee verliezen de zonnestralen aan kracht. De temperaturen kwamen bij de start nog niet boven de 11 °C.

Een lange broek en lange mouwen. Hoewel Jacques een echte bikkel bleek en gewoon met de korte broek aantrad en verbaasd leek over zoveel koukleumerij.

Maar op weg dus met een wat kortere rit voor de boeg, we zijn aan het afbouwen.

John had de route voorbereid, en nam de leiding. En opnieuw wist hij mij te verrassen met wat paadjes en wegen die ik niet kende. Of vergeten was. We waren het er samen wel over eens dat bij het toenemen van de jaren je meer vergeet dan dat je zou willen onthouden. En ik kreeg meteen te horen dat het niet gaat veranderen, maar alleen maar erger wordt.

Nog even gecheckt bij verschillende mensen, de consensus was dat het Nederlandse damesteam het zaterdag tactisch af had laten weten. Links van mij speelt zich het spektakel van de mannenwedstrijd af.

Het koude weer leidde tot gesprekken over kleding, waar het uiteindelijk over koude voeten ging. Tegen de rest valt wel te kleden. En Erno kwam met een fantastische gadget. Verwarmde sokken. Ik heb zo lang als ik fiets al last van koude, na 30 minuten, gevoelloze voeten als de temperatuur onder de 15 °C daalt. En nu kwam Erno met de ultieme oplossing.

Dit gaat zeker helpen om de winter door te komen.

De rit zelf was zoals ik al eerder meldde mooi en voerde rondom Breda en op een gegeven moment door Ulvenhout, deels over het parcours van de ronde van Ulvenhout. Wat door Jacques bevestigd werd. Hij komt daar oorspronkelijk vandaan en zal daar zelf ook zeker gekoerst hebben, en kent de weg daar erg goed. Ik kan me zelf nog een vruchteloze vluchtpoging met Jos Bol herinneren. Het blijft leuk om door je eigen herinneringen heen te fietsen.

Door het Mastbos heen waarna we uiteindelijk via Prinsenbeek (ik sla af en toe een stukje over) via den Elsakker (niet gestopt voor koffie en gebak) weer naar Made. In elk geval in aangenamer weer dan zaterdag.

En in Made terug nam ik afscheid van de grote groep en ging met Gerard en Annemiek richting Geertruidenberg. En het afscheid is in elk geval voor mij voor dit seizoen. Ik moet de volgende twee weekenden werken. Het wil natuurlijk niet zeggen dat de fiets in de schuur wordt opgehangen.

We spreken elkaar snel.

Gerard K.

DH-DH-DH 2024

Voor velen is het jaarlijks terugkerende evenement DH-DH-DH het hoogtepunt van het seizoen en luidt het ook voor velen het einde van het wegseizoen in. Ja ja, er zijn nog wel 3 officiële WTC-ritten te gaan, maar het seizoen biedt geen uitdagingen of speciallekes meer en daarmee kijken veel leden al met een schuin oog naar de mountainbike/gravelbike.

Het hele weekend was het al goed weer en omdat ik zaterdag jarig was, trakteerde ik mezelf die dag op een zonnig solo rondje van 110+km. Op zondag zouden we toch met een grote groep gaan fietsen en de verwachting was dat we het rustig aan zouden doen. Na een kort verjaardagsnachtje brak de dag aan.
Het beloofde een prachtige wielerdag te worden, waarin natuurlijk weer veel WTC’ers van de partij waren. Dit mag ook wel omdat de organisatoren voor een groot deel (Houtse) WTC-leden zijn en dan moeten we natuurlijk als WTC Made met grote getallen aanwezig zijn. Ondanks het feit dat de toertocht niet vanuit WTC Made georganiseerd werd, maakt het me wel trots dat de organiserende leden uit onze gelederen komen en dat er zoveel van onze leden te zien waren.

Vanaf Made reden we om 08.30 uur richting Den Hout waar het bij aankomst al erg druk was met renners. Als mieren liep iedereen door elkaar op zoek naar koffie, een goede parkeerplek voor de fiets, een WC of een oude bekende. Met name dit laatste is altijd mooi om te zien. DH-DH-DH is namelijk een lokaal georganiseerde toertocht waar feitelijk alleen lokale renners naar toe komen. Dit is de charme van het evenement, want iedereen kent elkaar of is op een of andere manier met elkaar verbonden.

Bij de start werd duidelijk dat, in tegenstelling tot eerdere jaren, de snelste groep als eerste zou vertrekken. In dit geval was dit de sportgroep van WTC Made. Waar normaal gesproken Velo Amice altijd het snelst rijdt, zou dit jaar dus kennelijk WTC Made het snelst moeten rijden….
Dit legde dus gelijk wat druk op onze schouders, maar toch reden we na de inzegening vrij ontspannen met een rustig tempo weg. Voor mij en de gebroeders Van Oerle ging het echter toch wat te rustig en het tempo werd dus al snel opgevoerd. In een vloek en een zucht kruisten we de Slingerdreef en zat alles op een lint.
Voor John ging het echter wat te vlot en hij liet zich in goed overleg nabij Ulvenhout bijhalen door de WTC-groep die achter ons groepje reed. Met John’s afhaken werd het sein op groen gezet om weer gas te geven, iets wat JW dan ook direct in de praktijk bracht door de snelheid op 40 km/h vast te pinnen. Ik liet me kort even naar achter zakken om te kijken wie er nu uiteindelijk allemaal mee fietsten. In totaal waren dit 10 man, te weten Martien, Twan, Chris, Jan-Willem, Gerben, Curt, Gert-Jan, Pierre, Gerald en Wim. Laatstgenoemde betrof een lid van Velo Amice die het voornemen had om lekker rustig te gaan fietsen. Dat was dus niet helemaal gelukt, maar ik heb begrepen dat hij wel een erg leuke rit heeft gehad.
Op weg naar de eerste bananenstop zag ik dat JW weer op kop kwam en met hoge snelheid over vervelend liggende klinkers reed. Al snel werd duidelijk dat dit hem heel veel energie kostte want de trapomwentelingen werden steeds trager en de snelheid zakte. Twan reed in zijn wiel maar nam niet over, JW reed immers nog maar een paar 100 meter op kop en kon dit normaliter wel langer volhouden. Nu echter was het lijden voor JW. Nee hij had niet zijn beste dag.
Kort hierop maakten we de eerste stop in bos bij Wortel. We aten daar een banaantje en kropen snel weer op de fiets om verder te gaan over de klinkerweg langs de PI. De snelheid werd weer op 40 gepind en er werd weer vrolijk verder gereden om vervolgens al snel in Den Hout aan te komen.
Daar werd de traditionele foto weer genomen en werd de weg vervolgd. De rit was alweer over de helft gekomen en Martien, Wim en Gert-Jan lieten zich nu duidelijk meer van voren zien. De wind was inmiddels een beetje gunstiger komen te staan en daardoor ging de snelheid weer verder omhoog. Ik was helemaal in mijn sas, want alles zat op een lint, er werd niet gepraat en kopbeurten werden op tijd en netjes overgenomen. Heerlijk!
Op 83 km meerden we aan bij de koffiestop. Iedereen was nog vol in de adrenaline en was blij dat het zo lekker liep. Dit resulteerde dan ook in vele high fives en schouderklopjes onderling.
Dat de beleving van de rit niet door iedereen gedeeld werd, bleek toen we tijdens de koffie erachter kwamen dat JW er niet bij was. Een snel belletje leerde ons dat JW zijn eigen weg was gaan rijden richting de finish omdat hij zich niet helemaal senang voelde. Hij zou ons echter bij de finish opwachten waar hij wel gewoon zou deelnemen aan het afpilsen, alles was dus gelukkig oké.

Nog een beetje beduusd door JW’s onverwachte afscheid, vertrokken wij voor de laatste 40 km. De benen waren al wat stijf, maar na enkele minuten zaten we weer in het gewenste ritme en stoven we richting Den Hout. Zeer getalenteerde renners kwamen nu bovendrijven. Gert-Jan en Gerald pakten bijvoorbeeld lange kopbeurten, als Wim op kop kwam, ging het nog even een paar km harder en Martien was steevast voorin te vinden.

Bij het naderen van Den Hout viel logischerwijs ook de vermoeidheid in. Zelf was ik al veel op kop geweest en toen Martien mij het bevel gaf om met 47km/h nog even over te nemen, moest ik passen. Gerald en Wim zagen hun kans schoon en demarreerden. Weg waren ze… toch wat te veel op kop gezeten.

Achter mij zag ik een aan stukken gereten peloton. Curt en Chris hadden de rest laten lopen en hadden de 119km ervoor al alles gegeven. Twan en Gerben konden geen woorden meer uitbrengen, maar waren zichtbaar gelukkig om weer eens serieus sportief geprikkeld te zijn. Martien was ook weer content met zijn volledig NIET leeftijdsadequate prestatie. En ik zelf? Ik heb genoten van het gevoel om weer helemaal kapot te gaan, maar wat voor mij het mooiste is, is dat we veilig en goed gereden hebben en als groep samen weer een mooie prestatie hebben neergezet.

Bij aankomst werden we herenigd met JW en onder het genot van een biertje en een oliebol werd nog volop nagesproken over de rit en naarmate de tijd vorderde werd het steeds gezelliger.

Allemaal bedankt voor de mooie rit, in het bijzonder Gert-Jan met zijn lange stabiele kopbeurten (3 ritten meerijden = lid worden), Pierre en Gerald voor de snelheid en goede humeur en Wim voor je verschroeiende pieksnelheden.

Tot slot nog een speciale dank aan de organisatie.
Tot volgend jaar!

Thais

Westwaarts met de Trim

Omdat we vaak tegen de wind in heen gaan, staat er vaak een ronde westwaarts op het programma. Dit keer eerst richting Zevenbergen om daarna via Noordhoek rond te rijden in de West-Brabantse polders over de Mark en langs de Dintel.

Bij aanvang waren we verrast door wat oude auto’s die naast het gemeentehuis geparkeerd stonden. Helaas, het bleken geen volgwagens. En bovendien lekten ze meer olie dan een gemiddelde ja-knikker in de woestijn van Koeweit. Het is altijd wel aardig om zoiets te zien.

Het was frisjes. Een korte periode van kouder weer had zich van West-Europa meester gemaakt. Gelukkig stond er weinig wind. Het was een gemoedelijk rondje waarbij we werden vergezeld door Erik. Ik sprak hem nog niet zo vaak, maar deze keer dus wel. En ik vond het een aardig gesprek. Hij werkt aan projecten op plaatsen waar ik zelf veel mee heb, en ik kan op zijn aanwijzingen mijn kleinzoon weer wat interessants laten zien in Rotterdam. Daarbij moet ik wel opmerken dat hij knikkerbanen wel boven alles stelt.

Maar ik werd dus weer getrakteerd op een interessant verhaal over bouwen en her-verbouwen (vergeef me als ik dit niet goed verwoord), maar ook op een prettige brede blik op een aantal bijkomende zaken.

Er was nog een komisch incidentje net na Oudenbosch. Een automobilist zijn toeter bleef hangen. Volstrekt negeren blijkt het meest effectief. En deze les neem ik mee voor alle vergelijkbare gebeurtenissen die ongetwijfeld nog in het verschiet liggen. Geef een vuurtje geen zuurstof. Of iets dergelijks.

Na weer teruggekeerd te zijn in Made hebben Peter en ik op de terugweg naar Geertruidenberg nog een pakketje opgehaald en kwamen we, nu zonder problemen, weer veilig thuis.

Inmiddels was de temperatuur weer wat opgelopen en heb ik de hele middag thuis trots rondgelopen in een zweetshirt van de WTC.

Gerard K.

“Gewoon” Hedel

Nog even terug naar het vorige weekend.
Ik denk dat ik wel voor iedereen mag spreken dat het 3Luik het hoogtepunt van het seizoen was, ook voor mij.
Hoewel ik het weekend er niet bij was, heb ik met mijn rit van 225km op zondag ook mijn hoogtepunt van het seizoen bereikt.
Nogmaals klasse mannen, 3 dagen achter elkaar 180km+ fietsen, dan ben je geen gewone.

Deze week staat de rit Hedel op het progamma.
Na zo’n 3luik is dit dan ook “gewoon” Hedel.
Ik vroeg aan de mannen of ze nog last hadden van het zwarte gat na zo’n weekend?
Het antwoord was: “vooral een pijnlijk gat”!

Ok, wie waren er vandaag:
Martien, Gerben, Thijs, John, Jan-Willem, Twan, en ik (Erik)
Ook Ad wilde weer een keer mee met de sportgroep. Hij appte dat hij dacht dat de mannen na het 3luik wel wat vermoeid zouden zijn en durfde het aan. (Zeg dat nou niet dacht ik nog).
Sowieso respect voor iemand die met de sportgroep mee wil, maar nooit hardop denken/appen over de toestand van de kleppers, dat noemen ze tegenwoordig Jinxen.
Chris was de grote afwezige. Het blijkt dat zijn optreden van vorige week zo succesvol was dat de boekingen binnen stromen en hij gisteren moest optreden.
Ook Sander was er niet. Vorige week twijfelde hij nog wat hij zou doen op de zondagochtend: of 5 km hardlopen (Proloog afstand) of mee naar de Proloog in Amerongen, het werd het tweede en dan met maar liefst een rondje van 240km.
Ik zag op strava dat hij de kermiskoers van WVT had gereden met een gem. van 38 per uur.

De meeste hadden de rit van vandaag in hun GPS gezet.
Ook ik , maar deze rit ken ik uit mijn hoofd en mijn GPS vertrouw ik niet meer na vorige week.
Allhoewel ik op papier de leider zou zijn, was vandaag iedereen leider.
Wel zo fijn!
Al snel voerde Thijs de snelheid op, niks staken voor hem, gewoon je werk doen. Gas er op. Punt.
Nog even een schrikmoment; er stoven wat motorcrossers uit de bossen zo de weg op. Wat een idioten dacht ik nog, bleek het van Meel & co te zijn. Idd familie van !!! Haha ik zei toch……wat een idio…😉
Gebeurde verder niks, Twan omhelsde zijn broer en weer door.
Het was wat fris maar perfect fietsweer. We kwamen dan ook veel fietsgroepen tegen.
De Oudebosschebaan was afgesloten. Daar moesten we de route even verleggen naar het links naastgelegen fietspad om weer bij De Rustende Jager uit te komen.
Tempo zat er goed in maar we hadden dan ook de zijwind mee.
Zo ver zo goed.
Voorbij Cromvoirt kregen we de wind volle bak mee wat zich vertaalde in de snelheid.
Mooi asfalt daar dus dat is heerlijk.

Op weg naar Engelen nam Martien het voortouw, hij loodste ons slot Haverleij door.
Links langs de trap omhoog, altijd ff opletten daar. Alsof je in een Ghetto fietst, de huizen zijn daar op en tegen elkaar gebouwd. Maar goed met weinig ruimte en veel woningen lossen we de huisvesting problemen misschien zo wel op!
Op naar de brug bij Hedel.
Daar was het altijd oversteken naar café Treurenburg ( klinkt gezellig 🤔). Nu konden we direct linksaf het mooie fietspad op de brug op.
Het ronddraaien ging als een speer, als dat goed wordt uitgevoerd is dat zo mooi.
Voorbij Hedel nam Gerben een lang stuk tegenwind voor zijn rekening alsof hij door de boter trapt…prachtig.
Op de Bergsche Maasdijk de wind vol tegen.
De les van John maalt in mijn hoofd; “zorg dat je in mijn wiel zit”, daar zit ik dus ook en ik zit er prima, net niet op de kant! Achter mij Twan en Ad, wel of niet op het kantje.
Ik hoor Twan iets roepen maar versta door de wind en het suizen van de carbonwielen niet wat hij roept. Meest is het iets van top, bikkel, geweldig of genieten.
Dus iedereen gaat door maar dan vliegt Twan de groep voorbij en zorgt ervoor dat het tempo omlaag gaat. Ad had het zwaar en moest er af.
Maar ik hoorde al geluiden van “ligt Erik eraf?” ….nee …. deze rit niet mannen….eindelijk een keer niet.
En ik zou liegen als ik zeg dat ik niet blij was dat Ad (zoals hij zelf zei) op het elastiek zat.
In een iets lager tempo gingen we richting de koffiestop bij Ford Lunet. Martien ging door, hij is aan het verhuizen en heeft veel druktes. Succes M10; vanaf volgende week ben jij een Oosterhouter.
De koffiestop: Het mooiste moment van de ochtend. Beetje ouwehoeren over van alles, meest onzin soms nog meer onzin.
Het laatste stukje naar huis, netjes Jan-Willem en John afgezet en nog even gas erop richting de brug over de Amertak.
Ik vind dat een beetje mijn brug want 33 jaar lang had ik vanuit de badkamer van mijn vorige huis uitzicht over die brug. Dat gegeven maakte mij overmoedig en ik haalde Thijs in op de brug, dat moet je niet doen bij Thijs! Thijs was getriggerd, accelereerde en weg was hij. Wat een power.
In Made nog even iedereen laten aansluiten om gezamelijk deze rit af te sluiten.

Het was weer een mooie rit.
Tot volgende week bij de klassieker “DH-DH-DH”.👋

Groet van Erik

Drieluik 2024 – Sport

Tja, wat moet ik nu toch over de driedaagse wielerrit schrijven, als alle deelnemers plechtig hebben beloofd dat alles wat gebeurd is, ook echt binnen de groep moet blijven. Dat valt niet mee, dus moet ik keuzes maken en zou ik mij eigenlijk moeten beperken tot een saai repeterende beschrijving van fietsen, eten en slapen. Toch is dat eigenlijk het leven dat een wielrenner het liefst wilt leiden, zonder bekommeringen over andere zaken en gebeurtenissen.
Met deze gedachte in het hoofd werd dan ook door Martien in februari 2024 tijdens de WTC voorjaarsvergadering, het idee geopperd om met de leden van de sport een driedaagse te gaan rijden, later omgedoopt in “het drieluik.”
Zoals wel vaker tijdens de voorjaarsvergadering was iedereen direct enthousiast en ging iedereen zonder aarzeling mee. “Waarheen, dat weten we nog niet, maar we gaan mee!” was de algemene mening van de grotendeels beschonken sporters.
De ervaring leert echter dat daags na de vergadering, als het puntje bij paaltje komt, het enthousiasme vaak een stuk minder is en veel mensen toch afhaken. Tot veler verbazing was dit nu niet geval, vanaf het begin zouden er 7 rijders meegaan te weten: John, Twan, Jan-Willem, Martien, Gerben, Chris en ikzelf. Iets later zou nog een 8ste rijder meegaan, namelijk Gert-Jan Schoenmakers uit Prinsenbeek en vonden we Peter Broeders met zijn vrouw Anny bereid om ons te begeleiden in de volgauto.
Naarmate de maanden verstreken, bleven afmeldingen uit en zwol het enthousiasme langzaam op naar een moment waarin we concreet konden gaan bouwen aan het parcours. Martien legde hier de basis voor en maakte een route van 3 dagen. Dag 1: Made-Vaals. Dag 2: Vaals-Nijmegen en dag 3: Nijmegen – Made. Peter Broeders paste de routes nog wat aan met wat extra draaien en keren en zorgde ervoor dat de routes goed aansloten op de lunchlocaties. Hotels werden vastgelegd door Gerben en het draaiboek werd opgesteld en verstuurd.
Tijdens de bijpraattocht was het zover dat de routes konden worden gedeeld met iedereen. De verwachtingen over de routes waren niet bij iedereen gelijk en de aankondiging dat we iedere dag rond de 185km zouden rijden, was voor sommigen dan ook op z’n minst een shock-momentje. Met name Chris trok bij deze boodschap wit weg en zou het liefst thuis blijven. Maar opgeven is voor Chris geen optie en bovendien was het geld voor de rit al betaald.

Nu alles geregeld was, konden we niet meer terug en het besef daalde in dat we 3 zware dagen voor de boeg hadden. Gerben, Twan en ik hadden het er niet op en probeerden met een paar lange ritten nog wat extra zitvlees te krijgen. JW maakte zich niet druk, hij had immers met het grootste gemak The Ride voltooid en ook Martien ging uit van zijn eigen kracht. Chris ging in zijn voorbereiding nog gezellig wat extra rondjes met De Pel mee en John…, tja John had een ander probleem, hij had namelijk niet eens een fatsoenlijke fiets door een val 2 weken eerder. Gelukkig kon fietsenmaker Rullens uit Made John nog voorzien van zijn fiets met wat andere componenten erop. Gelukkig, ook John kon dus mee.
De 8ste rijder Gert-Jan had inmiddels al 12.000km op de teller staan, dus ook hij maakte zich nergens zorgen om.

Nadat we op donderdagavond al de bagage hadden afgeleverd bij Peter en Anny, stonden we allen om 9 uur aan de start bij het oude gemeentehuis. Iedereen was paraat, opgewekt en klaar voor de epic journey. De zenuwen die me de nacht ervoor nog uit mijn slaap hadden gehouden, waren inmiddels helemaal verdwenen en hadden plaatsgemaakt voor enthousiasme en blijdschap. Eindelijk was de dag aangebroken en konden we gaan.
Flip, die ook erg graag mee had gewild maar andere verplichtingen had, was ook van de partij en zou tot Alphen meerijden. We dachten allemaal dat Flip wel wat kopwerk zou pakken, maar helaas, we hebben hem niet op kop gezien. Niets voor Flip zou je zeggen.

Toen Flip bij Alphen afhaakte, stonden we er alleen voor, met een waterig zonnetje reden we met een flauwe zuidoosten wind richting Maastricht. We reden over het 45km lange jaagpad langs de Zuid Willemsvaart, een prachtig smal kanaal dat van Maastricht naar Antwerpen gaat. De snelheid zat er goed in en op 116km lag de eerste lunchstop bij Cafe de Kieper, langs de Zuid-Willemsvaart bij Tongerlo. We waren inmiddels in België dus de verwachte uitsmijter stond niet op de kaart, net zoals een glaasje melk voor Gerben. Wat wel op de kaart stond, waren tosti’s en halve stokbroden met brie. Heerlijk!

Na een uur fietsten we weer verder onder een inmiddels dicht wolkendek. Zo net na Maastricht reden we België weer in en begon het te regenen. Zoals bekend zijn de wegen in België vaak vuil en niet zo goed onderhouden. Daarnaast reden we ook nog langs wegwerkzaamheden waarbij het wegdek was veranderd in een modderstroom. Een lekke band was dan ook een kwestie van tijd en Gerben had uiteindelijk dan ook prijs. De laatste kilometers naar Vaals waren nat en zwaar, met name door de hoogtemeters die gemaakt moesten worden. Toch kwamen we goed op tijd bij het hotel in Vaals aan, waar we met z’n allen onze fietsen wasten. Zelfs Gert-Jan, die niet zo van poetsen houdt, nam de spons ter hand en zo konden onze fietsen weer schoon de stalling in, welke in dit geval een Griekse supermarkt was. Hiernaast lag het Grieks restaurant waar we aten. De tafel werd Bourgondisch aangekleed en werd vol gezet met grote schalen vlees, Mythos bier en Ouzo. Het was een supergezellige avond, maar we lagen toch op tijd op bed, want de volgende morgen moesten we weer aan de bak.

Dag 2 begon met een goed ontbijt. Twan had de grootste kater want hij kwam erachter dat zijn achterband plat stond. Na wat vechten met de band konden we net na 09.00 uur wegrijden vanuit Vaals. De beentjes voelden stram en de heuvels rondom Vaals hielpen hierbij niet echt, maar naarmate we meer naar het noorden reden, werd het landschap steeds platter en reden we via de prachtige Maasvallei richting Venlo waar we in een mooi natuurgebied zouden gaan lunchen. Na 106km arriveerden we daar. Peter en Anny hadden zoals gebruikelijk alles al klaargezet. We konden zo aanschuiven aan het beste plaatsje op het terras. Ja, dat was toch wel heerlijk hoor dat Peter en Anny hun taak zo perfect uitvoerden. Overal waar we kwamen, was alles al geregeld. Zelfs bij aankomst bij de hotels waren we al ingecheckt en waren onze tassen al op onze kamers gezet. We werden geweldig gesoigneerd!
Na de lunch was het inmiddels al behoorlijk warm geworden. De weg naar Nijmegen voerde ons ongeveer 50km door Duitsland. Het was een mooie route maar de infrastructuur voor de wielrenner liet nog wat te wensen over. Wat mogen we toch gezegend zijn met ons Nederland fietsland.
Met name door het warme weer sloeg de vermoeidheid inmiddels bij velen toe. Zeker John had het erg zwaar en het tempo werd dan ook hierop aangepast.
Toch werd zonder al te veel problemen na 185km Nijmegen bereikt waar we natuurlijk weer onthaald werden door Peter en Anny. We sliepen in een hotel naast de Waalbrug en met een prachtig uitzicht op de Waal. Zo snel als we konden, sprongen we onder de douche en zochten we een terrasje op voor een fris pilske. Och, wat smaakte die lekker zeg.
De avond was inmiddels ingevallen en op een gezellig terras hebben we vervolgens lekker gedineerd met uitzicht op de Waal. Het eten was goed, de avond was windstil en zwoel, er werd gelachen en gedronken, we hadden goede gesprekken, met ook veel onzin, er werd gefantaseerd en er werden nieuwe plannen gemaakt, kortom het was een heerlijke ontspannen avond met vrienden. Om nooit te vergeten dit.
De avond eindigde in karaokebar Foxy waar Twan en Chris met een prachtige uitvoering van Bloed, Zweet en Tranen, de show stalen. Beeldmateriaal hiervan is inmiddels op de app van WTC verschenen.

De volgende ochtend werd na een goed ontbijt weer verder gereden. De laatste dag was ingegaan en via de Waalburg werd Nijmegen uitgereden op weg naar een aantal bekende Nederlandse klimmetjes zoals de Amerongse berg, de Posbank en de Grebbeberg. Over het algemeen waren de beentje beter dan op dag 2. Dat gold zeker voor John die weer goed mee kon komen. De route ging voornamelijk door de Veluwe, met name het gebied rond de Posbank was erg mooi.
De lunch was bij wielercafé De Proloog en daar zouden ook Sander en Erik aansluiten welke ons tegemoet zouden komen rijden vanuit Made. Helaas duurde dit erg lang, omdat ze diverse keren verkeerd waren gereden. Na 143km kwamen ze eindelijk aan bij de Proloog, waar iedereen al aan het wachten was om weer verder te rijden. Snel, snel propten Sander en Erik hun broodje tonijn naar binnen en weg waren weer.
In tegenstelling tot de eerste twee dagen was de wind flink aangetrokken en moesten we met windkracht 4 uit het zuiden naar huis rijden. Vanzelfsprekend zorgden de sterke renners dat de minder sterke renners goed uit de wind werden gehouden. Desondanks werd de rit voor sommigen toch ook een rit van afzien, wat op zich niet gek is na 3 dagen fietsen. Erik en Sander hadden bij thuiskomst zelfs een rit van 240km erop zitten! Heftig hoor!
De laatste 50 kilometer waren het zwaarst. We waren inmiddels al lang gestopt met praten en iedereen reed rond in zijn eigen bubbel met de gedachte; trappen en niet te veel nadenken.
Maar aan het eind van de tunnel scheen toch echt het licht en rond 16.30 uur arriveerden we gezamenlijk in Made en legden we aan bij de Pub. Trots en opgelucht konden we het glas heffen op prachtig weekend en een prestatie van formaat.

De missie zat erop, we hadden in drie dagen bijna 600km gereden. Drie dagen lang hebben we als fietsvrienden onze geliefde hobby mogen uitoefenen zonder invloed van de dagdagelijkse beslommeringen en onder omstandigheden waar we van tevoren alleen maar van konden dromen.
Vaak wordt er nostalgisch gesproken over bijgebleven ritten uit het verleden, ritten waar ik over het algemeen geen deel van uitmaakte. Deze rit echter is een rit geweest waar we nog vaak met veel plezier aan zullen terugdenken en vol nostalgie over zullen praten.
We hebben afgezien, grenzen verlegd, op elkaar vertrouwd, vriendschappen versterkt en ontzettend veel gelachen! Het was in 1 woord “Super”!
Bedankt!

Tot zondag,
Thais